تبلیغات
طاووس

طاووس
امام زمان ناظر است و میبیند. انتخابات شما را امام زمان دید، اعتکاف شما را امام زمان دید، ... او میبیند
نویسندگان
گزارش ویژه مشرق/
از كشور میانمار چه می‌دانید؟ چه تعداد مسلمان در میانمار زندگی می‌كنند؟ اختلاف اصلی میان مسلمانان با حكومت و پیروان بودا چیست؟ دعوت بودا به صلح و مهربانی در میانمار چگونه رقم می‌خورد؟ مظلومیت مضاعف مسلمین میانمار چیست؟ برای یافتن پاسخ‌ این پرسش‌ها با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...
گروه گزارش ویژه مشرق: چندی است كه ماجرای مظلومیت مسلمانان میانمار در داخل كشور تبدیل به موج وسیعی از همدردی مردم و مسئولین با مستضعفین و مظلومین این كشور شده است، تصاویر و صحنه‌های دلخراشی نیز به اسم كشتار مسلمانان در میانمار در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی دیده شده است حال آنكه بعضی از این تصاویر مربوط به حوادث و موضوعات دیگری بوده است و هدف از انتشار آنها زیر سؤال‌بردن اقدام بی رحمانه حكومت میانمار در ستم به مسلمین این كشور بوده است تا بگویند موج ایجاد شده در حمایت از مسلمین میانمار بر اساس تصاویر جعلی و غیر واقعی بوده است حال آنكه واقعیت همان مظلومیت و ستم بی‌دلیل بر مسلمین میانمار است كه در سكوت مجامع بین‌المللی و حامیان حقوق بشر و همچنین در سایه تهاجم همه‌جانبه غرب و استكبار به خاك سوریه در حال انجام است.




 
منبع:www.mashreghnews.ir
كشور میانمار در كجا واقع شده است؟

جمهوری سوسیالیستی متحده برمه (میانمار)، با 676 هزار و 552 کیلومتر مربع وسعت، در منطقه جنوب شرق آسیا واقع است. این کشور از مشرق با هندوستان و بنگلاش و از جنوب غربی با جمهوری خلق چین هم مرز و نیز دارای ساحلی طولانی در خلیج بنگال و دریای آندمان است.

یكی از معابد بوداییان در میانمار


میانمار در عرض جغرافیایی 10 تا 28 درجه شمالی و طول جغرافیایی 19 تا 101 درجه شرقی قرار دارد. طول خاک آن از شمال به طرف جنوب هزار و 290 کیلومتر و عرض آن از شرق به غرب در پهنترین قسمت‌ها 805 کیلومتر است؛ این کشور حدود پنج هزار و 600 کیلومتر خاکی و هزار و 930 کیلومتر ساحل دریایی دارد. طولانی‌ترین مرز میانمار، دو هزار و 195 کیلومتر با جمهوری خلق چین است.


میانمار با کشور تایلند هزار و 799 کیلومتر، با هندوستان هزار و 487 کیلومتر و با بنگلادش 70 کیلومتر مرز مشترک دارد و همچنین در مشرق با لائوس هم مرز است، جمعیت این كشور نیز بیش از 50 میلیون نفر تخمین زده شده است[1]، این كشور چهل و یکمین كشور بزرگ در دنیا و دومین كشور بزرگ در جنوب شرقی آسیا و بیست و چهارمین كشور پر جمعیت در جهان است.

نقشه میانمار


تاریخچه ورود اسلام به میانمار

اگرچه اختلاف‌های شدیدی درباره میزان جمعیت مسلمانان در میانمار وجود دارد لكن با توجه به امارهای اختلافی، به نظر می‌رسد دست كم چهار درصد جمعیت این كشور یعنی نزدیك به دو میلیون نفر مسلمان وجود دارد.[2] لكن مسلمانان میانمار خود می‌گویند 10 درصد از جمعیت میانمار را تشكیل می‌دهند[3] ، متأسفانه آمار دقیقی از جمعیت مسلمانان میانمار در منابع رسمی وجود ندارد لكن انچه قطعی به نظر می‌رسد، وجود حداقل چهار میلیون مسلمان در این كشور است.


یكی از مساجد معروف میانمار

تاریخ گسترش اسلام در میانمار به قرن اول هجری برمیگردد. بعد از ظهور اسلام و گرایش اعراب و ایرانیان به اسلام، دریانوردان عرب و ایرانی و بازرگانان مسلمان از مسیرهای زمینی که از منطقه غربی میانمار و ایالت آراکان این کشور میگذشت، به مناطق غربی چین سفر میکردند. بسیاری از این افراد در منطقه حاصلخیز و مستعد ساحلی آراکان ساكن شده و اولین مناطق تجمع مسلمانان را ایجاد کردند.

"مائونگتان لویی" از محققان بودایی میانمار در اینباره میگوید كه در سال 680 میلادی محمد حنفیه فرزند امام علی (علیهالسلام) پس از عدم توفیق در خونخواهی امام حسین (علیهالسلام) از بنیامیه، همراه با طرفداران و نیروهای خود به شرق کوچ کرد تا بالأخره در سواحل آراکان به میانمار رسید و در آنجا "کایاپوری" ملکه قبیله منطقه را شکست داد و او را به دین اسلام در آورد. سپس ملکه را به همسری گرفت و به ترویج اسلام در آن منطقه پرداخت. در حال حاضر دو مزار در آراکان وجود دارد که به حنفیه تونکی (مزار حنفیه) و "کایاپوری تونکی" معروف هستند. این دو مزار بهصورت زیارتگاه مسلمانان این منطقه در آمده و آنها معتقدند كه مزار محمد حنفیه (علیهالسلام) در این منطقه میباشد.

مسلمانان در میانمار

سیاحان چینی در نوشته‎‎های خود از مناطق ایرانینشین در مرزهای بین میانمار و چین در قرن سوم میلادی نیز یاد کردهاند. منطقه آراکان از طرف شمال غربی با بنگلادش و از شمال با هندوستان هممرز است و تقریبا بهطور کامل زیر نفوذ مسلمانان است. اکثر مسلمانان میانمار در این منطقه زندگی میکنند. جمعیت آراکان حدود 7 میلیون نفر است که تقریبا تمامی آنها مسلمان هستند و به زبان محلی روهینگیا که زبان اصلی آن منطقه است صحبت میكنند. این زبان، تركیبی از زبان‎‎های ترکی، بنگالی، فارسی و عربی است.

بعضی از منابع تاریخی حکایت از آن دارد که در سال هزار و 531 میلادی پادشاه وقت ایران یک هیأت سه نفره مذهبی را به آراکان اعزام كرد که به ساختن مساجد و تبلیغ اسلام همت گماشته و عدهای از علمای آراکان را جهت سفر به ایران دعوت کرد. زبان فارسی که در میان اهالی غرب میانمار رایج بود، در زبان میانماری نیز تأثیر گذاشت. هنوز هم لغات و اصطلاحات متعدد فارسی بهویژه اصطلاحات دریانوردی مانند بندر، شاه بندر و ناخدا در زبان میانماری وجود دارد.


رابطه میان مسلمانان و بوداییان میانمار چگونه بوده است؟

با توجه به منابع تاریخی، اگر چه از سالیان دور مسلمانان وارد میانمار شده‌اند لكن اكثریت جمعیت میانمار را بوداییان تشكیل می دهند، برقراری ارتباط میان بوداییان و مسلمانان در میانمار به مهاجرت مسلمانان از بنگلادش و در زمان استعمار انگلیس بر شبه قاره هند بوده است، مسلمانان برای كارگری و تجارت های خرد به همراه دیگر گروه‌ها از بنگلادش و هند به میانمار مهاجرت می كردند، اكثریت مهاجرین به میانمار از مسلمانان تشكیل می‌شده است و همین امر سبب تهدید سنت‌های بودایی توسط مسلمانان را پررنگ كرده بود، از سوی دیگر، مسلمانان از همان ابتدا در صلح و سازش با اكثریت بودایی زندگی می كردند لكن شكل گرفتن ازدواج‌های خارج از عرف میان پسران بودایی و دختران مسلمان بر خلاف محدودیت بوداییان درباره ازدواج برون قومی، در میان جوانان مسلمان و بودایی در ان زمان رو به افزایش رفته است و همین عوامل به تدریج سبب تهدید به حساب آمدن اقلیت مسلمان در این منطقه بودایی شده است.

بعد از استقلال میانمار و خارج شدن از سلطه استعمار انگلیس، بسیاری از هندها به سرزمین اصلی خود مهاجرت كردند لكن مهاجرین مسلمانان در همان میانمار در كنار بوداییان زندگی كردند و بنابر آمارهای منتشر شده، جمعیت بوداییان اگرچه 89.3 درصد میانمار را تشكیل می‌دهد لكن جمعیت مسلمانان رو به افزایش و جمعیت بوداییان رو به كاهش است.[4]


آشكار شدن شعله‌های اختلاف میان بوداییان و مسلمانان

بوداییان میانمار در طول استقلال این كشور، همواره نگاه مشكوكی به مسلمانان داشتند و از اعلام جدایی مسلمانان از بوداییان و تشكیل یك منطقه مستقل هراس داشته‌اند، از سوی دیگر تشكیل حزب مسلم لیگ و همچنین جدا كردن دانش آموزان مسلمان از بودایی در مدارس مسلمانان جرقه‌های اختلاف میان بوداییان و مسلمانان را آشكار كرد.

در سال 1937 میانمار كه انگلیس جدایی میانمار از هند را اعلام كرد، ژنرال "آنگ سو" و "یو نو"[5] احزاب متفاوتی برای آزادی میانمار تشكیل دادند لكن مسلمانان در كنار این احزاب، كنگره مسلمانان برمه[6] را تشكیل دادند و با احزاب دیگر در راه استقلال میانمار تلاش می‌كردند.[7]

ژنرال آنگ سو، پدر خانم آنگ سان سوچی

در سال 1938 میلادی، یكی از روحانیون مسلمان علیه بوداییان سخنان تحریك آمیزی به زبان آورد و سبب ایجاد درگیری‌های قومی در این كشور شد و با ورود پلیس و كشته شدن دو بودایی، رسانه‌ها به صورت گسترده این حادثه را منتشر كردند و همین امر سبب به آتش كشیده شدن خانه‌ها و اموال مسلمین و مساجد در این كشور توسط بوداییان شد.[8]

ده سال بعد در سال 1948 میلادی و زمانی كه رسماً اتحادیه میانمار اعلام موجودیت و استقلال كرد، یو نو به عنوان نخستین نخست‌وزیر از كنگره مسلمانان برمه خواست كه از حزب اصلی میانمار خارج شوند، وی در سال 1956 میلادی به صورت یكطرفه كنگره مسلمانان برمه را از حزب اصلی میانمار خارج كرد و در سال 1958 میلادی با وجود مخالفت مسیحیان مسلمان، دین بودا را به عنوان دین رسمی كشور اعلام كرد.[9]

ژنرال یو نو

در زمان حكومت نظامی "نی وین" وی با سیاست‌های سختگیرانه خود علیه مسلمانان، توجه بوداییان را از مسائل اصلی كشور به مبارزات مذهبی معطوف كرد و پس از تحت فشار قرار دادن مسلمانان میانمار، مسلمانان را به عنوان بیگانه و ساكنین غیر قانونی معرفی كرد و در كنار این سیاست، قوم "كاچین" را كه مسیحی بودند را به عنوان یكی از قبیله‌های بومی میانمار معرفی كرد.[10]

ژنرال نی وین

در سال 1974 میلادی، رژیم نظامی میانمار قانون اساسی جدیدی را وضع كرد و بر اساس آن، اسم میانمار به جمهوری سوسیالیستی اتحادیه میانمار تغییر كرد و بعد از این تغییر، عملا مسلمانان به عنوان ساكنین بیگانه و غیر قانونی معرفی شدند و تمامی اموال و داریی‌های آن توقیف و از شغل‌های دولتی بركنار شدند و حق شهروندی آنها نیز توسط رژیم نظامی میانمار سلب و تكذیب شد، بنابر اظهارات مسلمانان، در حدود 20 هزار مسلمان شیعه در میانمار زندگی می‌كنند و همه آنها تحت آزار حكومت نظامی میانمار قرار دارند.[11]

 

دلایل آغاز درگیری‌ها در میانمار

بنابر خبار منتشر شده، علل دوباره شروع كشتار و ظلم بوداییان در سایه حمایت حكومت میانمار، عمل غیر اخلاقی دو مسلمان علیه یك زن محلی بوده است، به دنبال این حادثه، ده نفر از مردان مسلمان میانمار توسط اوباش بودایی بدون هیچ محاكمه كشته می‌شوند و به دنبال این مسائل آتش جنگ مذهبی بین مسلمانان و بوداییان در این كشور شورع می‌شود، بنابر گزارش‌های رسانه‌ای عملا در شورش های اخیر میانمار، اقلیت مسلمان تحت ظلم بوداییان قرار گرفته و بر اساس اعتراف یكی از آوارگان مسلمان این ظلم اخیر در مرز بنگلادش، در این كشتار و آزار و اذیت پلیس میانمار هم علیه مسلمانان وارد عمل شده است.[12]

بوداییان اوباش

از سوی دیگر، مسئله ای كه در حال حاضر اصل ظلم حكومت مركزی و اكثریت بوداییان بر مسلمانان را در میانمار به حاشیه برده است، تشكیك در آمار كشته شدگان مسلمان در میانمار بوده است، آماری از هزار و 200 كشته گرفته تا 52 هزار نفر كه هیچ منبع موثقی برای اثبات و یا رد آن وجود ندارد، لكن مسئله اصلی ظلم بیش از 30 ساله حكومت میانمار علیه مسلمانان است، ظلمی كه با سو استفاده از توانایی و پتانسیل مسلمانان در راه استقلال این كشور، بعد از نامیدن مسلمانان به عنوان مهاجرین غیر قانونی و بیگانه مضاعف شده است.


سكوت نماد دموكراسی در میانمار

درحالی که رهبران اروپایی در ماه ژوئن استقبال بی نظیری از برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشری میانماری یعنی خانم آنگ سان سوچی کردند و از وی با پهن کردن فرش قرمز پذیرایی کردند، همکیشان بودایی وی قتل و عام بی رحمانه‌ای را علیه اقلیت مسلمان این کشور در غرب میانمار آغاز کرده بودند.

آنگ سان سوچی در كنار هیلاری كلینتون

آنگ سان سوچی بیش از دو دهه با دولت نظامی میانمار به خاطر آنچه خودش نقض حقوق بشر و دموکراسی می‌خواند مبارزه کرد و به خاطر فداکاری مصممانه در راه دموکراسی و حقوق بشر ستوده شد و او را "نمادی بین المللی از شرافت انسانی و آزادی" خواندند[13].

 

 

آنگ سان سوچی در نخستین سخنرانی خود در پارلمان میانمار خواستار حفاظت از حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی در میانمار شد؛ سوچی که هنگام سخنرانی از روی صندلی خود برخاسته و ایستاده سخنرانی می‌کرد با اشاره به روند دموکراتیک میانمار خواستار پایان دادن به همه انواع تبعیض نژادی علیه اقلیت‌های میانمار شد.

آنگ سان سوچی در پارلمان میانمار

سوچی که زمان زیادی از اقلیت‌ها در میانمار دفاع می‌کند به اقلیت‌های مذهبی "شان"، "کارن" و "کاچین" اشاره کرد اما اسمی از مسلمانان "روهینگیا" به زبان نیاورد.[14]



تجاوز به زنان مسلمان توسط پلیس و بوداییان در میانمار

ظلم به مسلمانان در میانمار و در سایه سكوت مجامع بین‌المللی، نه‌تنها به كشتار زنان و كودكان می انجامد بلكه نیروهای امنتی و پلیس میانمار نیز به جای حمایت و جلوگیری از گسترش خشونت، به زنان و دختران جوان میانمار تجاوز هم می‌كند؛ در گزارش 56 صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر درباره درگیری‌های اخیر میانمار آمده است: نیروهای امنیتی میانمار از مسلمانان مقابل بوداییان محافظت نکردند و در عوض یک کمپین خشونت‌آمیز علیه مسلمانان روهینگیا به راه انداختند، از سوی دیگر سربازان و نظامیان میانمار به جای حفاظت از زنان، بر روی آنها آتش گشوده و به آنها تجاوز می‌كنند.[15]

زنان آواره و مظلوم میانماری

ذكر چند نكته درباره میانمار

حادثه دردناك كشتار و ظلم به مسلمانان میانمار در حالی اتفاق می‌افتد كه از یك سو افكار عمومی در جهان به سمت مسابقات المپیك لندن معطوف شده است و از سوی دیگر، در مسائل بین‌الملل مسئله تهاجم همه‌جانبه غرب به سوریه در حال اتفاق است كه برای جمهوری اسلامی ایران كمتر از خط مقدم نیست.


از آنچه در هفته‌های گذشته درباره انتشار رسانه‌ای درباره مسائل میانمار اتفاق افتاد، چندین نكته را می‌شود استخراج كرد؛ نخستین بروز فضای شدید رسانه‌ای در كشور علیه این ظلم آشكار به مسلمانان میانمار بوده است كه بدون شك مورد تأیید است، آنچه در این بین می‌بایست بیش از پیش در فضای رسانه‌ای به آن توجه شود، توجه به گفتن واقعیت‌ها و دور شدن از فضای احساسی و دروغینی است كه دشمن برای ما آماده كرده است، به عنوان مثال در مسئله میانمار تناقض گویی در تعداد كشته‌شدگان و همچنین استفاده از عكسی‌هایی كه ربطی به میانمار نداشته است، سبب می‌شود دشمنان به هدف از پیش تعیین شده خود برسند و كلیت این ظلم بی‌رحمانه را زیر سؤال ببرند.

نكته دومی كه می‌شود در فضای فعلی جهان به آن اشاره كرد، كم كاری رسانه‌های داخلی نسبت به اهمیت مسئله سوریه برای كشور است، با توجه به اهمیت بسیار بالای حوادث سوریه برای نظام جمهوری اسلامی ایران، به نظر میرسد موج رسانه‌ای كه برای مسلمانان میانمار در داخل بوجود آمد نسبت به حساس‌تر بودن مسئله سوریه بیش از حد انتظار بود و این نشان می دهد حداقل در عرصه داخلی رسانه‌ها می‌بایست بیش از پیش به مسئله سوریه توجه كنند.


منابع و مآخذ

[1] - http://en.worldstat.info/Asia/Myanmar/

[2] - http://www.qran.org/a/a-world.htm

[3] - http://www.islamicpopulation.com/asia/Myanmar/History%20of%20arrival%20of%20Islam%20in%20Burma_Myanmar.htm

[4] - Modern Burma by John Leroy Christian - University of California Press, 1942, page 194

[5] - http://www.britannica.com/EBchecked/topic/421460/U-Nu

[6] - www.ukm.my/nun/.../82%20616-621%20Mohd%20Mohiyuddin.pdf

[7] - http://www.myanmars.net/myanmar-history/general-aungsan.htm

[8] - http://www.southasiaanalysis.org/%5Cpapers25%5Cpaper2461.html

[9] - Burma and Indonesia by Kalyan Bandyopadhyay, South Asian Publishers, New Delhi, 1983, page 34

[10] - http://www.radianceweekly.com/318/9151/akbarabadi-mosque-how-not-to-become-a-laughing-stock/2012-08-05/rohingya-massacre/story-detail/planned-religious-and-racial-riots-against-muslims-in-burma-i-a-hstorical-overview.html

[11] - http://www.mmtimes.com/2010/news/555/news55501.html

[12] - http://www.rt.com/news/myanmar-muslims-buddhists-violence-427/

[13] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910429000688

[14] - http://www.dvb.no/news/burmese-authorities-targeting-rohingyas-uk-parliament-told/22676

[15] - http://www.dvb.no/news/burmese-authorities-targeting-rohingyas-uk-parliament-told/22676





طبقه بندی: گزارش ویژه مشرق، 
[ پنجشنبه 26 مرداد 1391 ] [ 01:32 ب.ظ ] [ Sajjad Karimi ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


المهدىُّ طاووسُ أهلِ الجَنَّه

آرشیو مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب